woensdag 19 september 2012

EK actie AH

De (spaar)actie van Albert Heijn rond het EK-voetbal van dit jaar heeft AH niets gebracht. Ahold-topman Dick Boer noemt de EK-actie van de supermarktketen zelfs ronduit "mislukt".

EK voorspelling

Heb je destijds een voorspelling gedaan? we schreven nog over deze actie in artikel: ek-actie-albert-heijn-2012Het leuke en slimme element in deze actie is de stijd tussen de mannen en de vrouwen. Daarnaast brengt onze groot grossier leuek relatiegeschenken. de voorspelbretels, de voorspelhoed en de voorspelsjaal. Op deze manier kun je uiten dat je oranje steunt! Maar daarnaast kun je via deze relatiegeschenken laten zien wie je steunt. De mannen of de vrouwen! Maar nu geeft

Maar nu geeft de topman aan van AH dat de actie is mislukt.
De kosten van de actie, samen met de prijsverlagingen die Albert Heijn voor de zeer kostenbewuste consument moest doorvoeren, drukten in het tweede kwartaal de winstgevendheid van AH. Dat bleek bij de presentatie van de kwartaalcijfers van het supermarktconcern. Ahold-topman Dick Boer denkt dat de economische omstandigheden nog wel even moeilijk blijven. "Klanten letten erg goed op hun portemonnee, zijn uit op aanbiedingen en de concurrentie is intens."




Analist Fernand de Boer van zakenbank Petercam noemt de cijfers teleurstellend. De omzet is volgens hem wel goed, maar de marges vallen tegen. "Ze moeten wel heel veel moeite doen om de klant binnen te halen."

In de Verenigde Staten, waar Ahold het grootste deel van zijn omzet vandaan haalt, blijft de economische situatie volgens het concern ook moeilijk. Ook daar ziet Ahold zich gedwongen veel promotionele activiteiten te ondernemen. Wel wist het concern de winstgevendheid in de VS te laten stijgen door onder meer kostenbesparingen.

De omzet in de VS steeg met ruim 3 procent. In Nederland was dat ruim 5 procent. Voor het hele concern kwam de omzetstijging in het tweede kwartaal uit op bijna 4 procent, exclusief het effect van wisselkoersen. Het bedrijfsresultaat bedroeg 326 miljoen euro, een stijging van 18,5 procent. Onder de streep hield Ahold 248 miljoen euro over, bijna een kwart hoger dan een jaar geleden.