woensdag 18 april 2012

jurkje als relatiegeschenk

Skoep van pagina Vrouw van De Telegraaf vandaag, de onthulling van deOverwinningsjurk van Bavaria, officiële naam Victory Dress, van de Arnhemse modezussen Truus en Riet Spijkers. Ook bekend van de commerciële lijn SIS. Speciaal ontworpen voor het komende EK Voetbal. ”We kwamen steeds uit bij Victory Day, overwinning. Vandaar de V-dress met diepe V-hals. Wij vrouwelijke supporters gáán toch louter voor de overwinning?

Aldus citeert de wakkere krant de tweeling. Zelf schrijft de krant vandaag over deze -excusez le mot- reclamejurk: ”Of het ontwerp net zoveel stof doet opwaaien als twee jaar geleden tijdens het WK, toen de bierbrouwer voor de eerste keer een jurkje bij een traytje bier cadeau deed is afwachten.” Drijfveer voor het ontwerp dat deze vrijdag, en ik citeer de krant nog steeds, gratis wordt weggeven in de Bavaria pop-up store in de Amsterdamse PC Hooftstraat en (of all places, haha) de markt in Eindhoven, was dat het een positief gevoel moest uitstralen. En dat lukt vast, lijkt mij. Met de vorige Bavaria Dress werden we tweede, als we er er nu eens eerste mee worden op het EK

Eerder, bij het vorige bierjurkje ontstond ophef over een brief die minister Klink naar de kamer heeft gestuurd. Sommigen maakten daaruit op dat de actie van Bavaria bij een mogelijk WK in Nederland ook strafbaar zou zijn. Het OM spreekt dit echter tegen.

FIFA

De FIFA beheert alle rechten rond de WK's. Zodra een concurrerend bedrijf reclame maakt, probeert de voetbalorganisatie om in te grijpen. Hoe serieus de FIFA het merkenrecht neemt, bleek wel tijdens de Bavaria-rel in Zuid-Afrika.

Strafrechtelijk vervolg

Klink schrijft in zijn brief aan de Kamer: "Indien de FIFA aangifte doet van een mogelijk strafbaar feit, zullen politie en het openbaar ministerie op de in Nederland gebruikelijke wijze bekijken welk strafrechtelijk vervolg daaraan gegeven moet worden. Of daarbij aanhoudingen van verdachten moeten plaatsvinden, is een van de mogelijkheden, maar zal per geval moeten worden beoordeeld." Dit slaat echter niet op de vorm van 'ambush'-marketing zoals bij de actie van Bavaria.

Wereldnieuws

Op het WK in Zuid-Afrika werd Bavaria wereldnieuws, toen vrouwen met door de bierbrouwer uitgedeelde jurkjes op de tribunes zaten. Bavaria was geen officieel sponsor van het toernooi en daarom liet de FIFA een aantal 'bierbabes' aanhouden.

2018

Nederland is samen met België kandidaat voor het WK in 2018 of 2022. In juli wilde de Tweede Kamer duidelijkheid over de eisen van voetbalbond FIFA.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten